Konferencija

I

Dobar dan svima, pre svega. Da, ova manifestacija je otprilike pre četiri godine krenula, a tada je Bex i nabavio prvih 30 električnih vozila. To svakako nije bila odluka koja je doneta preko noći. Često smo mi mislili da smo usamljeni i, kako je vreme odmicalo, čak smo mislili da možda mi negde grešimo, s obzirom da niko od ostalih se time ne bavi. Međutim, podaci. Podaci su sve u ovome i statistike i vođenje podataka koje je kod nas krenulo od prvog dana. To su podaci o napunjenosti baterije na početku rute, stanju baterije na kraju rute, količini pređenih kilometara, sve do najsitnijih detalja, kako bismo zaista mogli da donosimo informisane i edukovane odluke – kako dalje. Danas, od eto prvih 30 vozila pre četiri godine, Bex u svojoj floti ima 350 električnih komercijalnih vozila. Sa tih 350 vozila (čisto da bacim neki broj da zainteresujem ljude) 30.000km dnevno Bex prelazi samo sa električnim vozilima, što je trenutno oko 50% dnevne pređene kilometraže cele flote. Na taj broj smo jako ponosni i jako dugo radimo na tome.

II

Taj broj vozila će se povećavati do kraja godine. Tu su podaci i na osnovu tih podataka edukacija.
- I dobro, ako kažemo ljudima – edukacija je ključna reč, ljudima koji sad komentarišu – Neće nikad struja u moju garažu, šta možete Vi da mu kažete pošto imate toliko bogato iskustvo? Zašto? Zašto greše ili ne greše?
Trenutno postoje izvesna ograničenja.
Ali juče je jedan detalj bio, odslušao sam sva tri panela koja su bila fantastična, juče je jedan gospodin pomenuo ključnu stvar – EV tranziciju mora da pokrene privreda. Mora da je pokrene privreda i svi će drugi da prate. Ako ja vas ne mogu da zainteresujem sa rečju zeleno, sa rečju klimatske promene, svaki biznis mogu da zainteresujem sa rečju ušteda. Uštede su ogromne. Zaista, mislim ne preterujem. Uštede su zaista ogromne. Kako to ide dalje, vi krećete ajde da kažemo da je prvi neki stepen bio uopšte kupovina i nabavka vozila i punjača.
- Je l‘ to bilo na lizing samo da vidim?
Neka jesu, jesu (smeh). Drugi korak je bilo postavljanje solarnih panela, Bex ima 35 poslovnica, trenutno na 27 su postavljeni solarni paneli. Biće postavljeni svi i svi budući koji budu, biće sa solarrnim panelima.

III

Ljudi će prvu uštedu osetiti na nabavci vozila. Vi ćete dobiti neku uštedu od korišćenja električne energije iz mreže, u odnosu na cenu dizela, ajde da kažemo da je to prvi korak. Drugi korak su vam solarni paneli gde vi opet imate često istican problem juče , gde vi generišete i proizvodite el. Energiju iz solarnih panela, ali nemate šta s njom da radite nego da je vratite u mrežu, zato što tokom dana, pogotovo recimo Bex, tokom dana je vaša fflota na ulici i dostavlja robu. Samim tim vi imate tu raskorak. Okej, mi smo onda vraćali tu električnu energiju u mrežu. Kada se vrate kombiji oko 16-17h onda se oni pune, ponovo uzimamo struju iz mreže. Pre dve godine smo već to identifikovali i onda smo rekli – okej, hajde da rešimo taj problem. I evo, zaista na veliko zadovoljstvo, ne znam da li se to zna i kome je pozanto manje ili više, Bex je u svom najvećem distributivnom centru pre mesec i po dana postavio battery storage od 1MW, tako da je to zaista jedan veliki uspeh za nas.
- Ako možemo da pojasnim, battery storage, šta tačno znači?
To je baterija, ukratko – rešili smo problem koji sam istakao malo pre, a to je da svu električnu energiju koju dobijemo iz panela, ne vraćamo u mrežu. Pre svega, paneli služe da pokriju dnevnu potrošnju celog distributivnog centra. Svi viškovi te el. Energije idu u bateriju, ta baterija skladišti energiju do momenta dok ne bude potrebna. Konkretno u tom distributivnom centru mislim da ima 70 ili 80 komercijalnih el. vozila.

IV

Tako da, taj deo smo zaista rešili i naš cilj je da svi distributivni centri budu pokriveni em solarnim panelima, em da budu snabdeveni baterijama za skladištenje, shodno naravno kapacitetima koji vozila imaju, svakako nećemo u svaki staviti po 1MW, i neka sledeća stvar koja nam dolazi iz svega ovoga, koja je isto tako prirodna – stvarno možemo da ponudimo iskustvo i informacije. Zaista. To je četiri godine sa inžinjerima, sa radom… Sa baterijom koju smo postavili, dve nedelje smo podešavali sve kako bismo izvukli najviše iz toga. Tako da, sledeći neki korak će biti da ćemo i tržištu ponuditi neka naša rešenja. Ponudićemo tržištu kraći put. Da ne moraju firme da prolaze ono sve što je četiri godine Bex prolazio. I sa grešakama, probate jednog dobaljača, drugog dobavljača, pa ima tanje žice, pa ovo ima deblje žice – sve to je koštalo i mnogo novaca, i energije, i vremena da bismo došli do ovoga gde smo.

V

(Vozila) čija je rekuperacija fantastična. Recimo, kočenjem se stvara el. enegija koja ponovo puni reverzibilno bateriju. Dakle, rekuperacija na ovim novijim vozilima je fantastična, gde mi čak u određenim urbanim uslovima gde ima dosta kočenja, ili, pak nekim brdovitim, a nisu urbani, mi prebacujemo, uspešno, najveće prognoze proizvođača. Zaista, samo je do edukacije, do tog načina kako se vozi, da neće imati nikakav problem sa time, apsolutno i, pre svega, moramo edukovati korisnike. Sticajem okolnosti, pored toga što govorim da ćemo ponuditi tržištu sve što znamo, mi ćemo dovesti jedan veliki kineski brend ovde. Krenućemo sa njihovom distribucijom kao ekskluzivni – punjače, čak i električni autobus. Ono što je bitno jeste da ćemo ponuditi nešto što smo prošli i što smo već isprobali, zaista nema toga što nismo. I od svega toga želimo da pokažemo da ne moraju da se čekaju uslovi, da nisu drugi uvek potrebni i da možete vi sve to sami da odradite. Naravno, uslov su investicije, uslov je lizing, svakako su to neke stvari koje su preduslovi. Ali ako to postavimo kao neku normalnu stvar u današnjem poslovanju, dakle – sve je na vama, sve je inicijativa. Sve drugo je dobrodošlo, ali je edukacija na prvom mestu. Vama recimo kad dođe klijent i pričate sa njim, pa kažu – koliko može da pređe? Ja kažem – okej, a koliko ti treba? Koliko treba da pređe? Ajmo na vašu statistiku, da vidimo koliko vi prelazite kilometara dnevno. Zašto bi vukao veću bateriju ako mu ne treba.